Prace polskich artystek na festiwalu Carrefour Europeen du Patchwork
Carrefour Europeen du Patchwork w Sainte Marie aux Mines we Francji to nie tylko największy i najbardziej prestiżowy festiwal patchworku w Europie, ale także okazja do spotkania i wymiany doświadczeń z miłośnikami tej sztuki z różnych krajów i kultur. Spośród mnóstwa prac zgłoszonych przez twórców z wielu państw i kontynentów, do konkursu i wystawy zakwalifikowano trzydzieści. 15.09 jury ogłosiło wyniki konkursu i aż dwie Polki otrzymały nagrody: Sylwia Ignatowska za pracę “Border” i Marzenna Lew za “Quo Vadis”.
O swoich dziełach opowiedzą autorki.
Sylwia Ignatowska – W tym roku miałam zaszczyt brać udział w tym wydarzeniu jako finalistka konkursu “Plemiona”, w którym zgłosiłam swoją pracę “Border”. Była to praca inspirowana słowami, które przyszły mi do głowy gdy jako Polka mieszkająca przy granicy z Ukrainą, przyjęłam pod swój dach rodzinę uciekającą przed wojną.
“Jesteśmy Słowianami, podzieliła nas granica, połączyła wojna”. To doświadczenie miało ogromny wpływ na moje życie i emocje. Przedstawiłam je na obrazie za pomocą piktogramów symbolizujących strach, rozpacz, miłość i braterstwo. Ludzkie kontury twarzy zaczerpnięte z obrazu Agsandrew, pomogły mi dodatkowo wyrazić, jak te słowa mają dla mnie wielkie znaczenie.
Ku mojemu wielkiemu zdziwieniu i radości, moja praca “Border” została nagrodzona przez jury konkursu specjalną nagrodą od organizatorów festiwalu. Było to dla mnie niezwykłe wyróżnienie i spełnienie marzeń, ponieważ poziom prac zgłoszonych do konkursu był bardzo wysoki, a prace prezentowały różnorodne i oryginalne interpretacje tematu “Plemiona”.
“Jakiś czas temu zgłosiłam swój udział w konkursie patchworku organizowanym we Francji. Moja praca “Quo Vadis” została nagrodzona kwotą 500 € przyznaną przez Gildię patchworku francuskiego. Co mogę powiedzieć? – wielka radość, zaskoczenie i niedowierzanie. Teraz przez rok quilt będzie krążył po wielu państwach i znajdzie się w katalogu wystawy
Zgłaszając pracę, dla Jury dołączyłam wymagany opis: “Patchwork inspirowany jest historią rzeźb z Wysp Wielkanocnych. Rdzenne plemię, które pierwotnie zamieszkiwało wyspę, wymarło, a pozostawione po sobie rzeźby gigantycznych głów są – moim zdaniem – błaganiem o pomoc od obcokrajowców lub bogów. Wszystkie rzeźby zwrócone są w stronę oceanu, jakby szukały czegoś odległego. Wyspa była dla tych ludzi całym światem i jedynym sposobem, w jaki mogli to wszystko wyrazić, były kamienne rzeźby będące wyrazem ich kultury. To było coś, co rozumieli i co łączyło ich jako społeczeństwo.
Nawiązując do historii Wysp Wielkanocnych, mój patchwork jest przestrogą dla współczesnej cywilizacji. Zmieniając klimat, niszcząc siedliska naturalne, wyczerpując ograniczone zasoby, podejmując działania w sposób niezrównoważony i angażując się w wojny, dumnie kroczymy w stronę naszej zagłady. W pogoni za pobłażaniem sobie my także staniemy w obliczu samozniszczenia i być może będziemy wołać o pomoc. Nasze zepsute smartfony – symbol naszej cywilizacji technologicznej – staną się rzeźbami naszego upadku.